آشنایی با بهترین خاصیت خشکبار و میوه خشک

خشکبار و میوه خشک چه خواصی دارند

خشکبار و میوه خشک از گذشته های خیلی دور به عنوان یکی از منبع های غنی ویتامین و مواد معدنی برای بدن انسان بودند که هر شخص به میزان استفاده از خشکبار و میوه خشک در خوراک روزانه خود می تواند از این منابع غنی بهره بگیرد. استفاده هر چه بیشتر بالطبع فواید و خاصیت های مثبت حاوی این خوراکی های مغذی را به بدن تزریق می شوند.

کاوش ها و تحقیقات بیانگر این موضوع است که در فرهنگ های ایرانی و عربی بیش از هزار سال است که از زردآلو خشک به عنوان میوه خشک پرکاربرد استفاده شده است .

همچنین در امریکای شمالی میوه گیلاس خشک و زغال اخته در قرن نوزدهم در سفر های طولانی مردم از آنها به عنوان خوراکی مقوی و کم حجم استفاده می کردند .

میوه خشک از لحاظ نگهداری با توجه به شرایطی که دارد در مکان هایی که مردم دسترسی به تجهیزات نگهداری مواد خوراکی مثل یخچال ندارند بسیار مفید است چون با خطر آفت و فاسد شدن روبرو نمی شوند و از لحاظ حجم هم چون کم حجم بوده حمل و نقل و نگهداری آن در مسیر ها و مکان های سخت مانند کوهستان – سفر- و …  راحتر است.

سه خاصیت دیگر میوه خشک استفاده به عنوان مکمل و طعم دهنده در خوراکی های دیگر مثل کیک – نان – غذای کودک و .. می باشد که معمولا مویز انجیر توت سفید بیشتر از سایر میوه های خشک و مغزی جات کاربرد دارند.

فواید خشکبار و میوه خشک

روش های خشک کردن میوه خشک

از روش های متفاوتی که در حال حاضر وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد قرار دادن در مقابل نور خورشید است که می توان گفت قدیمی ترین روش برای خشک کردن میوه است که وقتی از این روش استفاده شود باید به صورت متناوب میوه ها چرخانده شوند تا رطوبت موجود در آنها به صورت یک دست بخار شود.

از روش های دیگر مورد استفاده پختن در فرگاز است که این روش با اینکه دارای سرعت بیشتر برای خشکاندن دارد ولی اگر دقت بالا در حین انجام کار نباشد خطر سوختگی میوه ها را تهدید می کند.

روش دیگر که از حالت قبلی جدید تر و مدرن تر است استفاده از دستگاه آبگیری مواد غذایی و میوه است که این دستگا ها سریع تر و کارآمد تر هستند و روال کار ثابت و قابل تعریف دارند و فرایند خشک کردن میوه را از حیث حدس و گمان خارج می کند و خروجی کار را مشخص تر دارند.

از هر کدام از روش ها جهت خشکاندن میوه ها استفاده شود نهایتا محصول بدست آمده مواد غذایی با دوام ،مقاوم و خیلی خوش طعم و سالم می باشد در بررسی های دقیق و کارشناسی تغذیه ای میوه خشک اطلاعات مغذی و متنوعی بدست آمده که به عنوان نمونه یک ظرف حدود 100 گرم میوه خشک دارای 480 کالری – 4 گرم پروتین – 0 گرم چربی – 110 گرم کربوهیدرات – 9 گرم فیبر – 90 گرم شکر است .

آشنایی با فواید میوه خشکفواید میوه خشک

مواد مغذی ریز که در میوه خشک وجود دارد برای سلامتی بدن انسان تاثیرگذار هستند. اشتباه است که فکر کنیم این میوه های خشک  فقط  حاوی کالری هستند و از وجود سایر مواد معدنی و ویتامین ها خالی هستند.

سلامت چشم

ویتامین های  A و C که در پیشگیری و کاهش پیشرفت آب مروارید چشم مفیدهستند به طور قابل چشمگیری در میوه های خشک موجود هستند و با مصرف این میوه ها ویتامین ها لازم برای چشم تامین می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم برای محافظت از استخوان های سالم بسیار مفید است خصوصا برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان میوه خشکی که کلسیم بالایی دارد و می تواند از شروع پوکی استخوان جلوگیری کند میوه کیوی خشک است.

بارداری سالم با خشکبار  و میوه خشک

طبق تحقیقات محققان در زمینه بارداری سالم و مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران وجود آهن در ترکیبات خوراکی خانم های باردار بسیار مفید و حیاتی است و تا حدودی بیشتر از حد معمول بدن به آهن نیاز دارد که زردآلو خشک بهترین راهکار برای جذب آهن خانم های باردار است.

خطرات بالقوه میوه خشک و خشکبار

در کنار فواید زیاد ذکر شده میوه خشک نباید از خطرات بالقوه این خوراکی برای بدن غافل شویم تقریبا همه انواع میوه های خشک نگرانی سلامتی با غلظت بالای قند،کربوهیدرات و کالری را دارند.

چون وقتی میوه خشک می کنیم تمام فواید مغذی آن را در یک بسته محدودتر متمرکز می کنیم که بدان معناست که برای رسیدن به آستانه کالری میوه تازه، میوه خشک کمتری باید مصرف کرد.

افزایش وزن

در حالی که میوه خشک منبع سرشاری از فیبر است ولی قند بالای آن در واقع می تواند منجر به بالا رفتن وزن انسان شود . میوه تازه انتخاب مناسب تری است چون فیبر بالای آن با آب همراه است و این دو در کنار هم ( فیبر و آب) باعث می شوند تا زودتر احساس سیری رخ دهد و کالری کمتری مصرف شده است .

دیابت

افراد مبتلا به دیابت باید مراقب مصرف میوه خشک باشند و مقدار کمتری از آن مصرف نمایند تا منجر به افزایش میزان قند خون بدن آنها نگردد.

با مصرف بهینه و مختصر این محصول که حاوی قند است می توان هم به ذائقه خود که طلب میوه خشک را دارد پاسخ مثبت داد  و هم کنترل بر روی میزان قند خون باشیم تا از حد مجاز بالا تر نرود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست