مراقبت از دندان های کودکان چقدر اهمیت دارد 

مقدمه کودکان با توجه به شرایط سنی خاص و عدم توانایی در مراقبت از دندان های خود و سایر اعضای بدن این وظیفه والدین و در مرحله بعدی خواهر و برداران آنها است تا در مراقبت از دندان ها به آنها کمک کنند .

در این مقاله به بررسی موضوع مراقبت از دندان کودکان در کشور استرالیا پرداختیم که شرح آن در ادامه در اختیارتان قرار دارد.

به عنوان نمونه در کشور استرالیا، پوسیدگی دندان در کودکان رو به افزایش است. کودکان 5 تا 10 ساله به طور متوسط یک و نیم دندان شیری پوسیده، از دست رفته یا پر شده دارند. بنابراین، بیش از هر زمان دیگری مهم است که به کودک خود عادات مراقبت از دهان و دندان را آموزش دهید که تا آخر عمر با او باقی بماند.

چرا مراقبت از دندان های کودکان مهم است ؟


مهم است که از لحظه شروع دندان درآوردن مراقبت از دندان های کودک را شروع کنیم.
نگهداری و تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه های کودک باعث می شود محیط دهان وی از عفونت و درد محافظت می شود. دندان های شیری پوسیده و دارای عفونت می توانند به دندان های دائمی (بزرگسالان) زیرین آسیب برسانند.
برای کودک بسیار با اهمیت است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، یک برنامه منظم مراقبت از دندان ها را رعایت کند. نوزادان به محض در آمدن اولین دندان هایشان در خطر پوسیدگی دندان باشند.
اولین نشانه های پوسیدگی اغلب به صورت لکه های سفید یا خطوط روی دندان های جلویی ظاهر می شوند.
اگر دندان کودک به دلیل پوسیدگی آسیب و یا از بین برود، زمانی که دندان‌های بزرگسال دیرتر بیرون می‌آیند، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات شلوغی در بین دندان ها شود.

مراقبت از دندان برای نوزادان


تعداد زیادی از نوزادان در حدود 3 ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. اولین دندان های آنها معمولا در حدود 6 تا 9 ماهگی ظاهر می شود. در سن 1 سالگی، کودک معمولاً حدود 8 دندان خواهد داشت. اما نوزادان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند، بنابراین این تعداد دندان های آنها می تواند متفاوت باشد.
شما باید به محض رسیدن دندان های کودکتان باید شروع به تمیز کردن آنها کنید.


این می تواند توسط:
پاک کردن با یک پارچه نرم
مسواک زدن با مسواک نرم و آب

تمیز کردن دندان برای کودکان بزرگتر

از سن 18 ماهگی، می توانید هنگام مسواک زدن دندان های کودکتان، از خمیر دندان های کم فلوراید استفاده کنید تا آسیب کمتری ناشی از فلوراید به دهان و دندان کودک برسد.
می توانید خمیر دندان و مسواک های سر کوچک را که مخصوص نوزادان یا کودکان ساخته شده اند، از داروخانه یا فروشگاه اینترنتی کالابخر خریداری کنید.
شما باید دندان های کودک خود را تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند تمیز کنید تا خودشان این کار را به نحو مطلوبی یاد بگیرند و اهیمت مراقبت از دندان های کودک را به طور کامل برای آن اشکار سازید. این معمولاً در حدود 7 سالگی است.
به محض ظاهر شدن اولین دندان های کودک، او را نزد دندانپزشک مخصوص کودکان ببرید. به این ترتیب، دندانپزشک می تواند بررسی کند که دندان های آنها به درستی در حال رشد و نمو هستند یا خیر.

نکاتی برای تمیز نگه داشتن دندان های کودک


به کودکان خود کمک کنید از زمانی که اولین دندان خود را در می آورد تا سن 7 یا 8 سالگی بابت مراقبت از دندان های خود مسواک بزند. پس از آن، نظارت بر آنها همچنان مهم است. با استفاده از حرکات دایره ای کوچک، دندان های کودک خود را دو بار در روز مسواک بزنید. دندان های آنها باید بعد از غذا خوردن و قبل از خواب تمیز شود.
از خمیر دندان حاوی فلوراید که برای کودکان مناسب است استفاده کنید. این می تواند به تقویت بیرونی دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک کند.
اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان حداقل 2 دقیقه دندان های خود را مسواک می زنند و به آنها یادآوری کنید که خمیر دندان را قورت ندهند.
سعی کنید به یک روال معمول مسواک زدن وارد شوید و وقتی کودکتان را به خوبی مسواک می‌زند از او تمجید کنید و هر چند وقت یکبار اهمیت مراقبت از دندان ها را به او یادآوری کنید.
هر 3 ماه یکبار مسواک یا سر مسواک را تعویض کنید.
کودکان برای مراقبت از دندان های خود به محض داشتن 2 دندان که با یکدیگر تماس دارند باید از نخ دندان استفاده کنند. شما باید تا 10 سالگی روی نخ دندان نظارت داشته باشید.
برای رشد دندان های قوی، مطمئن شوید که کودک شما یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارد. از مصرف غذاهای حاوی قند اضافه مانند آب نبات، بیسکویت و نوشابه خودداری کنید. همیشه آب لوله کشی دارای فلوراید را انتخاب کنید.

مراجعه به داندان پزشک

معاینات منظم

معاینات منظم دندانپزشکی از سن 1 سالگی یا تا 6 ماه پس از رویش اولین دندان مهم است.
همیشه بازدید از دندانپزشک را به یک تجربه مثبت برای کودک تبدیل کنید. هرگز از دندانپزشک به عنوان تهدیدی برای عدم مسواک زدن یا عدم مراقبت از دندان ها استفاده نکنید.

درمان اصلاحی


همانطور که دندان های بزرگسال کودک شما رشد می کند، اگر متوجه هر گونه ناهماهنگی یا اختلال در دندان ها یا فک شدید، از دندانپزشک وقت بگیرید. آنها توصیه خواهند کرد که آیا درمان اصلاحی لازم است یا خیر.

چه زمانی به دنبال کمک بیشتر باشید
اگر کودک شما به یکی از موارد زیر مبتلا شد به دندانپزشک مراجعه کنید:
خونریزی، لثه قرمز یا متورم
چرکی که از لثه ها می آید
طعم بد در دهان که از بین نمی رود
آبسه (اینها می توانند زیر دندان باشند و معمولاً بسیار دردناک خواهند بود)
شما می توانید نزدیکترین دندانپزشک خود را در فهرست خدمات سلامت ملی بیابید.

هزینه های مراقبت از دندان


حدود نیمی از استرالیای ها هر ساله به دندانپزشک مراجعه می کنند. با افزایش پوسیدگی دندان در استرالیا، بسیار مهم است که مطمئن شوید در صورتی که فرزندتان به مراقبت از دندان های خود نیاز داشته باشد، می توانید هزینه دندانپزشکی را بپردازید.
دولت استرالیا هزینه های دندانپزشکی برخی از کودکان را از طریق Medicare ( مرکز خدمات بیمه پزشکی نیازمندان و سالمندان ) پوشش می دهد. می‌توانید در وب‌سایت «برنامه مزایای دندانپزشکی کودک» بررسی کنید که آیا فرزندتان واجد شرایط است یا خیر .

حمایت بیمه


برخی از افراد از بیمه درمانی خصوصی برای پرداخت بخشی یا تمام هزینه های دندانپزشکی خود استفاده می کنند. اکثر افراد دارای بیمه همچنان مجبورند برخی از هزینه ها را خودشان بپردازند. این به عنوان “پرداخت شکاف” شناخته می شود – تفاوت بین آنچه دندانپزشک هزینه می کند و بیمه گر پرداخت می کند.
بیمه درمانی که هزینه مراقبت های دندانی را پرداخت می کند به عنوان “درمان عمومی” شناخته می شود (گاهی اوقات “اضافی” یا “فرعی” نامیده می شود). بیمه درمانی که فقط بیمارستان یا آمبولانس را پوشش می دهد، هزینه مراقبت ها از دندان کودک و دندانپزشکی را پرداخت نمی کند.
سیاست ها بسیار متفاوت است.برای چه مراقبت های دندانی تحت پوشش هستید. مبلغی که از صندوق پس می گیرید. محدودیتی که در یک سال چقدر می توانید مطالبه کنید.

هزینه ها بین دندانپزشکان بسیار متفاوت است. در شرایط فعلی که بسیاری از مردم در وضعیت اقتصادی نامساعدی به سر می برند همین عامل متاسفانه می تواند باعث شود تا بحث مراقبت از دندان های کودکان نادیده گرفته شود . مراقبت از دندان می تواند بسیار پرهزینه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست