رعایت بهداشت فردی و اهمیت آن در زندگی روزمره

بهداشت فردی چیست

رعایت بهداشت فردی از مهمترین عوامل جهت حفاظت  سلامتی بدن خود در مقابل ابتلا به بیماری های عمومی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد . برای جلوگیری از ورود میکروب به بدن و رعایت بهداشت فردی باید دست های خود را مرتبا با صابون و شوینده های ضد عفونی کننده تمیز شوند . ضمنا رعایت بهداشت فردی می تواند مانع از سرایت بیماری و عفونت ها به افراد دیگر که در اطراف مان هستند باشد.

بهداشت فردی شامل:

روزانه باید بدن و دست صورت خود را تمیز کنید

بعد از رفتن توالت دست ها را حتما با صابون شستشو کند

حداقل در روز دوبار اقدام به مسواک زدن کند

هنگام عطسه و صرفه باید جلو دهان و صورت خود را با دستمال پوشاند

تمیز و ضد عفونی کردن دست بعد از دست زدن به بدن حیوانات خانگی و سایر حیوانات

برای کاهش سرعت انتشار COVID-19، باید:

دست های خود را همیشه با آب و صابون و یا محلول ضد عفونی کننده الکی بشوید.
از مالیدن دست های خود به چشم ها و بینی و دهان اکیدا خود داری کنید
سطوح ( میز غذا خوری – دستگیره درب ها و .. ) مورد استفاده در کارهای روز مره را مرتب ضد عفونی کنید
وسایل شخصی مثل تلفن همراه – دسته کلید – کارت های بانکی که در روز استفاده بالایی دارید را مرتبا تمیز و ضد عفونی کنید
در محل کار و زندگی شرایطی مهیا کنید که مرتب هوای تازه از پنجره ها ورود و خروج داشته باشد

 

چرا بهداشت فردی مهم است؟

 

رعایت بهداشت فردی در زندگی بسیار مهم و حیاتی است زیرا مانع از انتشار بیماری های واگیر دار و عفونی و همچنین انتشار میکروب های مضر می شود چرا که این میکروب ها که از طریق لمس سطوح و موادی که آغشته هستند و یا درست نشستن دست ها بعد از دفع مدفوع و همچنین تماس با مواد غذایی فاسد و آلوده به خودمان و فرزندان منتقل می شوند و منجر به بروز بیماری در خانواده می شوند.

 

مواردی که در اثر رعایت نکردن بهداشت فردی می توانید ایجاد کنید به شرح زیر هستند:

کرونا و سایر بیماری های عفونی
اسهال، به ویژه گاستروانتریت
عفونت های تنفسی، از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا
عفونت های استاف
شرایط مرتبط با کرم، مانند کرم های نخی
گال
تراخم، عفونت چشمی که می تواند منجر به نابینایی شود
کچلی
پوسیدگی دندان

نقش شستن بدن در رعایت بهداشت فردی

بطور روزانه حمام و دوش بگیرید بسیار خوب بدن را شستشو دهید خصوصا نواحی مثل زیر بغل ناحیه تناسلی و مقعد و اطراف انها را بخوبی تمیز کنید زیرا نواحی ذکر شده بخاطر خاص بودن منطقه آنها می توانند مرکز تجمع میکروب و باکتری های پوستی باشند . با شستن مرتب این نواحی بدن دچار بوی بد نمی شود.

بدن خود را با صابون ، ژل ضد عفونی کننده و یا شوینده های ضد حساسیت خوب بشورید. صابون توانایی بالایی در نابودی میکروب ها دارد و بخوبی آنها را از بین می برد و نقش مهیی در رعایت بهداشت فردی دارد. در صورت لزوم قسمت های حساس بدن را با آب ساده یا آب نمک شستشو دهید.

چنانچه در محل زندگی خود دسترسی به آب لوله کشی شده ندارید می تواتبد از پارچه تمیز و مرطوب با اسفنج تمیز جهت تمیز کردن و رعایت بهداشت فردی استفاده کرد.

شستن دست ها در رعایت بهداشت فردی چگونه است 

مدت زمان استاندار جهت شستن درست و اصولی دست ها 20 ثانیه می باشد .
دست ها را ابتدا با آب خیس کنید.
به مقدار لازم به دست ها صابون و کف صابون بمالید تا تمام سطح دست شما پوشیده شود.
دو تا دست را از طرف کف خوب بهم هم بمالید.
انگشتان را در هم قرار دهید تا بین آنها خوب تمیز شود.
ناخن های کثیف را کاملا با برس شستشو، در صورت وجود، پاکیزه و کوتاه کنید تا زیر آنها محل قرار گیری میکروب نشود.
هر دو طرف دستان خود را بطور کامل زیر آب بشورید و خوب به م بمالید تا اثر کف و مواد شوینده از بین برود . سپس با حوله تمیز خشک کنید.
برای بستن شیر آب بعد از شستن دست از حوله استفاده کنید.

می توانید از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید. مطمن شوید که به اندازه کافی از ضد عفونی کننده برای پوشاندن تمام سطوح دست خود استفاده می کنید. اطمینان حاصل کنید که کف دست ها، پشت دست ها و بین انگشتان خود را مالش دهید.

بعد خروج از توالت دست های خود را که با مدفوع تماس داشته است را بخوبی و با حساسیت بالایی شستشو دهید . چرا که میلیون ها میکروب ممکن است به دستان شما برخورد کرده است . که رعایت این نکته نقش بسیار بالایی در رعایت بهداشت فردی دارد.

بعد از انجام کارهای زیر حتما حتما باید دست ها را شستشو داد

قبل و بعد از خوردن یا تهیه غذا

قبل و بعد از درمان بریدگی یا زخم

بعد از تعویض پوشک نوزادان

بعد از دست زدن به حیوانات خانگی

قبل و بعد از دست زدن به فرد بیمار یا پاک کردن استفراغ یا مایعات بدن

بعد از دمیدن بینی

بعد از دست زدن به زباله، سطوح کثیف یا اشیا

بهداشت اندام تناسلی در رعایت بهداشت فردی

آندسته از مردانی که آلت خود را ختنه نکرده اند می توانند با عقب کشیدن آرام پوست ختنه گاه خود محل زیر پوست را با آب و صابون تمیز کنند تا محل مذکور با توجه به اینکه زیر پوست است و در معرض آلودگی ها ادار می باشد و همچنین محیطی مساعد برای پرورش باکتری  و تهدید جدی برای بهداشت فردی بطور بالقوه است را تمیز کرد .
زنان باید پوست نازک و ظریف اطراف واژن خود را به آرامی با آب خالی یا آب نمک رقیق شستشود دهند . برای شستن واژن نیاز به صابون نمی باشد. زیرا بخاطر نازک و حساس بودن پوست این ناحیه صابون می تواند تحریک کننده باشد.

در طول دوره قاعدگی واژن خود را مرتبا بشویید. چنانجه از تامپون استفاده می کنید بهتر است هر 3 تا 4 ساعت یکبار آنها را تعویض کرد. برای اینکه به شوک سمی دچار نشویم باید تامپون را بمدت زیاد در محل نگذاریم و نهایت بعد از 4 ساعت اقدام به تعویض آن کنیم . ضمنا تاکید می شود در هر بار فقط از یک تامپون استفاده شود. اگر از نوار بهداشتی استفاده می کنید باید در روز چند بار آن را عوض کنید و برای مدت طولانی از یک نوار بهداشتی استفاده نکنید. بعد از استفاده و یا تعویض تامپون حتما دست های خود را جهت ارتقا رعایت بهداشت فردی بشوید .

جلوگیری از بوی بد بدن

بعد از اینکه بدن خود را بطور کامل در حمام تمیز کردید زیر بغل خود را دئودورانت بزنید . لباس های تمیز و کاملا خشک بپوشید . مرتبا لباس های عرقی و کثیف خود را شستشو داده و در فضای باز زیر نور آفتاب قرار دهید تا بخوبی خشک شوند . چنانچه شما بیش از حد معمول بدنتان تعریق دارد باید به پزشک مراجعه نماید زیرا تعریق رعایت بهداشت فردی را به خطر می اندازد و بدن را بد بو می نماید.

حمل غذا با خیال راحت

وقتی که قصد تهیه غذا دارید با توجه به حساسیت تهیه غذا در رعایت بهداشت فردی باید حتما قبل از شروع دست ها و وسایل و ظروف مورد استفاده را به طور کامل تمیز کرد. با اینکه از ورود هر گونه آلودگی احتمالی به غذا جلوگیری می شود. و همچنین شما از خطر انتقال بیماری و باکتری از مواد غذایی مصون و ایمن خواهید بود.

حقایق کلیدی نگهداری غذا

تهیه و پخت غذا بطور صحیح و نگهداری در دمای مناسب خطر ابتلا به مسمومیت غذایی را کاهش می دهد.
بعد از تهیه مواد غذایی و خوراکی و برای جلوگیری از انتشار باکتری های احتمالی که در صورت موجود بودن در مواد غذای باعث بروز مسمومیت می شوند باید مواد غذایی را خیلی سریع بعد از شستو و ضد عفونی در محیط یخچال و در دمای 5 درجه یا کمتر نگهداری کنیم. و مواد غذایی منجمد را در دمای -15 درجه سانتی‌گراد یا سردتر نگهداری کنید و زمانی که قصد استفاده از مواد غذایی منجمد را داریم باید قبل از استفاده از فریزر خارج و در یخچال قرار دهیم تا عملیات یخ زدایی در یخچال صورت گیرد نه خارج از محیط یخچال و در فضاب بیرون و باز .
“منطقه خطر دما” برای ایمنی مواد غذایی بین 5 تا 60 درجه سانتی گراد است و باکتری ها نمی توانند به راحتی در دمای خارج از این منطقه رشد کنند.

جلوگیری از بوی بد دهان

از موارد بسیار معم رعایت بهداشت فردی بهداشت دهان و دندان می باشد چرا که بوی بد دهان می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. در طول شبانه روز بهتر است دوبار مسواک زد و همچنین نخ دندان هم استفاده شود. چنانچه مرتبا بهداشت دهان را رعایت نکنیم دچار عفونت های لثه ای و نهایتا انتشار بموی نامطبوع از دهان خود هستیم که این امر بسیار نکته منفی در رعایت بهداشت فردی هر شخص می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست